În 2007 Mazda anunţa strategia de dezvoltare “Sustainable Zoom-Zoom”. Conform acesteia compania japoneză şi-a asumat obiectivul de a construi autovehicule cu un nivel scăzut de emisii şi un grad de siguranţă ridicat. Pentru prima oară în istorie, Mazda introduce în echiparea modelelor de serie o tehnologie unică – i-STOP, care permite oprirea şi pornirea automată a motorului, în momentul în care automobilul staţionează în trafic. Modelul ales să integreze sistemul i-STOP este noua Mazda3, cel mai bine vândut autovehicul Mazda.
Unicitatea i-STOP este dată de faptul că acesta foloseşte energia din pistoane, utilizând în mică măsură ajutorul unui starter electric (cum este cazul altor sisteme convenţionale). Acest lucru este posibil prin optimizarea automată a poziţiei pistoanelor, a arborelui cotit, a valvelor şi a sistemului de injecţie directă. Conform inginerilor Mazda, sistemul i-STOP funcţionează optim în combinaţie cu un motor pe benzină cu injecţie directă. Astfel, noua Mazda3 i-STOP este echipată cu un motor de 2l DISI (injecţie directă cu aprindere prin scânteie) pe benzină, care are un consum combinat de 6,8l, cu 14% mai puţin decât prima generaţie Mazda3 cu o motorizare de 2l benzină. Totodată, motorul de 2l din echiparea noii Mazda3 i-STOP respectă normele EURO 5.
Un alt avantaj al tehnologiei unice Mazda este faptul că motorul reporneşte automat, prin apăsarea peadalei de ambreiaj, în doar 0,35 secunde, de aproximativ două ori mai repede decât alte sisteme asemănătoare din piaţă. Din optimizarea sistemului a mai rezultat un beneficiu, repornirea motorului realizându-se foarte silenţios.
Noua Mazda3 i-STOP mai integrează o tehnologie dezvoltată de constructorul nipon. Sub denumirea de “single nano-technology catalyst”, catalizatorul introdus de Mazda foloseşte până la 90% mai puţin metal preţios decât cele convenţionale, are o durată mai lungă de viaţă şi este mai rezistent la degradarea cauzată de temperaturile ridicate ale noxelor.
Mazda3 i-STOP, echipată cu motorizarea de 2l DISI şi transmisie manuală, cu şase trepte, completează oferta curentă, compusă din 4 motorizări, două pe benzină, de 1,6l şi 2l (cu transmisie automată) şi două diesel, de 1,6l şi 2,2l. Toate motorizările superioare respectă standardele impuse de normele euro V, iar cele de 1,6l sunt compatibile euro IV.
Alături de o tehnologie aparte, menită să protejeze mediul înconjurător, noua Mazda3 păstrează atribute consacrate, oferind un design sportiv şi fluid şi un interior confortabil şi ergonomic. Habitaclul este mai bine antifonat decât în cazul versiunii anterioare, iar materialele utilizate la confecţionarea bordului sunt de calitate superioară. Elemente precum aerul condiţionat, geamurile şi oglinzile electrice, radio CD compatibil MP3, sistemele ABS, EBD (distribuţia electronică a forţei de frânare), TCS şi DSC (de control al tracţiunii şi al stabilităţii) şi asistenţă la frânarea de urgenţă (ESS) sunt oferite standard pe orice versiune de Mazda3.
Noua Mazda3 i-STOP este deja disponibilă în România la un preţ de pornire cu TVA de 19.690 de euro.